Wednesday 16 August 2017

ANAK AYAH BELAJAR ZAMAN DULU DAN SEKARANG






 Teks : Aisyah rifin

Semasa saya di zaman sekolah rendah dulu, sekolah adalah tidak menyeronokkan, bagi saya sekolah hanya tempat bertemu kawan dan bermain dengan kawan-kawan sahaja. Malahan, jika kami adik-beradik tidak mahu ke sekolah akan dirotan oleh ayah. Jadi rekod kehadiran kami ke sekolah setiap tahun amat bagus..hehehhe


Ayah sangat berdisiplin dalam mendidik anaknya mungkin sebab ayah tidak bersekolah tinggi dan mahu semua anaknya berpendidikan. Ayah tidak kisah kami mahu belajar dimana-mana sekolah asalkan kami belajar elok-elok dan faham apa yang cikgu ajarkan. Ayah yang sangat periang dengan orang sekeliling tapi tegas dengan kami.


Saya akan dihantar tuisyen di awal tahun di sebuah pusat tuisyen di kota bharu. Setiap hujung minggu ayah akan menghantar saya ke pusat tuisyen. Kadang-kadang hati merengek sendirian sebab penat dengan belajar tapi hati cekalkan jua dek disiplin ayah yang menggunung. Dulu tuisyen dirumah tidak sepopular sekarang dan teknologi IT seperti ILearnAce tidak begitu popular sehingga sekarang. 


Kini, ibubapa tidak perlu risau dan bersusah payah. Anak-anak tidak perlu merengek, rimas dan kebosanan semasa belajar. Pelbagai kemudahan tersedia ada di alaf 21. Anak-anak boleh diberikan home tuisyen dan ibubapa boleh memantau prestasi anak-anak hanya dirumah. Sudah tentu ayah era baru tersenyum girang.


Sekarang sudah ada penggunaan portal pendidikan untuk anak-anak hanya perlu klik dan belajar. Sekarang sudah ada nota dan silibus yang mengikut kementerian pendidikan Malaysia. Sekarang sudah ada kertas peperiksaan yang lengkap mengikut perkembangan semasa. Sekarang sudah ada ujian lisan yang terkini untuk anak-anak belajar. Sekarang sudah ada video toturial dan educational game untuk anak-anak cukup mudah ulangkaji. Mudah, senang dan menyeronokkan bukan? semuanya ini ada di iLearnAce sahaja. Jadi apa tunggu lagi, peluang dan ruang sudah ada. Ia sedia terhidang.

 untuk mendaftar, 

sila hubungi : Aisyah 018-2894102


No comments:

Post a Comment