Suka atau tidak, guru perlu ubah gaya pengajaran mereka - Pakar
KUALA LUMPUR: Pelajar hari ini memerlukan pedagogi dan
kaedah pembelajaran yang berbeza selari dengan proses perubahan yang
berlaku, kata Naib Canselor Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI),
Prof Datuk Dr Mohammad Shatar Sabran.
Menurutnya, guru-guru
perlu mengubah gaya pengajaran dengan bertindak sebagai fasilitator yang
membudayakan pembelajaran berpusatkan pelajar jika mahu melahirkan
murid yang berdikari dan mahir dalam menyelesaikan masalah.
“Dalam konsep fasilitator ini, pelajar digalakkan untuk berbincang,
mengolah, membahaskan sesuatu perkara sementara guru akan melakukan
rumusan dengan melihat dan membetulkan jika terdapat fakta salah yang
dikemukakan pelajar.
"Pada zaman sekarang, kecemerlangan akademik sahaja tidak cukup untuk
membolehkan mereka berjaya dalam hidup. Para pelajar perlu mempunyai
kemampuan untuk menganalisa serta mengadunkan ilmu untuk diaplikasi
dalam kehidupan dan masyarakat,” katanya ketika dihubungi Astro AWANI hari ini.
Jelasnya lagi, kaedah pengajaran satu hala iaitu guru mengajar di hadapan kelas manakala pelajar menghafal dan 'memuntahkan' kembali maklumat di dalam peperiksaan dianggap sudah ketinggalan zaman dan tidak relevan.
Beliau pada masa yang sama mengakui peperiksaan yang diperkenalkan kerajaan hari ini sudah diperbaharui.
Melihat kepada prestasi peperiksaan negara setiap tahun, Mohammad Shatar turut memuji usaha para guru dalam memberikan pengajaran terbaik kepada pelajar.
Sumbangan guru terhadap sistem pendidikan negara secara keseluruhan mendapat respon dan sentimen positif dari masyarakat.
Data dari cerapan Berkshire Media baru-baru ini melaporkan orang ramai menunjukkan sentimen positif terhadap sistem pendidikan negara semasa sambutan Hari Guru, sekali gus membuktikan indikasi mudah bahawa guru dapat memberi cerminan positif terhadap sistem pendidikan negara secara keseluruhannya.
Terdahulu, terdapat peningkatan memberangsangkan dalam keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2017 bagi mata pelajaran Matematik yang disifatkan hasil pengajaran berkualiti oleh guru di sekolah.
Jelasnya lagi, kaedah pengajaran satu hala iaitu guru mengajar di hadapan kelas manakala pelajar menghafal dan 'memuntahkan' kembali maklumat di dalam peperiksaan dianggap sudah ketinggalan zaman dan tidak relevan.
Beliau pada masa yang sama mengakui peperiksaan yang diperkenalkan kerajaan hari ini sudah diperbaharui.
Melihat kepada prestasi peperiksaan negara setiap tahun, Mohammad Shatar turut memuji usaha para guru dalam memberikan pengajaran terbaik kepada pelajar.
Sumbangan guru terhadap sistem pendidikan negara secara keseluruhan mendapat respon dan sentimen positif dari masyarakat.
Data dari cerapan Berkshire Media baru-baru ini melaporkan orang ramai menunjukkan sentimen positif terhadap sistem pendidikan negara semasa sambutan Hari Guru, sekali gus membuktikan indikasi mudah bahawa guru dapat memberi cerminan positif terhadap sistem pendidikan negara secara keseluruhannya.
Terdahulu, terdapat peningkatan memberangsangkan dalam keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2017 bagi mata pelajaran Matematik yang disifatkan hasil pengajaran berkualiti oleh guru di sekolah.
http://www.astroawani.com/berita-malaysia/suka-atau-tidak-guru-perlu-ubah-gaya-pengajaran-mereka-pakar-171512
UNTUK MENDAFTAR, SILA HUBUNGI :
AISYAH : 018-2894102
AISYAH : 018-2894102
No comments:
Post a Comment